Regisztráció

Pontos idő:
[]

Viszatekintés 2013

egy megszületett a beszámoló Vándorka tollából

"Ha szőke csajosan akarok nyafogni azt mondom: hideg, csúszós, cipekedős. A nyári túracipőmben végig vizes volt a lábam, 2 napig fájt a vállam a nehéz hátizsáktól. 3 napig nem zuhanyoztam. Brrr!
Ha az igazat akarom mondani: gyönyörű, csodálatos, vidám, kalandos, páratlan élmény.
Hogyan is kezdődött?

Volt nyáron egy emlékezetes EKE tábor, annak is egy Naskalat túrája, melyen részt vettünk egyesületünk (Börzsöny Természetbarát Hegymászó Egyesület) elnökével és egyszerűen elvarázsolódtunk. Ide vissza kell jönnünk!!! Az elhatározást tett követte és egy 6 fős kis csapattal nekivágtunk az október eleji hosszú útnak. Elsőbálozókként ezernyi kérdésünk volt a rendezők felé, amire mindig türelmes, kielégítő választ kaptunk. Hogy mindjárt jól meg is nehezítsék a dolgunkat, havat rendeltek nekünk. Nem is keveset. Szerencsére az utazásunkat ez nem befolyásolta.
Csütörtökön délután indultunk és az első éjszakát Marosvásárhelyen töltöttük egy igen szép vendégházban. Egy kiadós reggeli után ismét autóba ültünk és Segesvárt vettük célba.
Sétáltunk a gyönyörű városban, kattogtak a fényképezők szorgalmasan. Folytatván utunkat immár Csíksomlyó felé, egyszer csak feltűntek a hegyek. Hoppá! Bizony-bizony mindegyik fehér hósipkába öltözött. Húha! Izgalmasnak ígérkezik! Megnéztük a templomot kívül-belül és végre irány Menaság!

De jó volt megérkezni. Kedvesen, barátságosan fogadtak minket és mivel majdnem elsők voltunk, a legvastagabb szőnyeget is sikerült lestoppolnunk a közös szálláson. Hamarosan mehettünk is át a faluházba, gyönyörködni a szép kiállításban. Én már másodszor részesülhettem ebben az élményben, de mindig csodálattal hallgatom Veronka előadását. Azután a templom. Most is lenyűgöz, akárcsak nyáron. Majd filmvetítés és „de jó, hogy újra látjuk egymást” örömünnep következik. Ez bizony jelentősen megnehezíti a másnap hajnali felkelést. De nem bánom, hiszen alig várom, hogy a hegyek között legyek. Társaimmal szinte utolsónak indulunk, hagyjuk, hadd tapossák le előttünk a havat. Engem megvisel a hó, a csúszós terep, szétszakadunk. Én mindig középre kerülök, két gyorslábú fiú messze előttem, a többiek mögöttem. Persze látótávolságon bőven túl. Nem nagyon szeretek egyedül menni, mert eltévedős vagyok. Most azonban csuda jól esik. A kitaposott nyomokon elvéthetetlen az út és nincs kedvem alkalmazkodni sem. A rendezők fényvisszaverő jelzéseket tettek a fákra, ami szintén sokat segít. Gyönyörködöm a tájban, a szikrázó hótakaróban és átjárja a szívemet a boldogság, hogy igen, újra itt lehetek! Itt ahol minden olyan hihetetlenül szép, ahol kedves, barátságos, rendkívül szorgalmas, értékes emberek élnek. Egy nyelvet beszélünk, mégis néha gondolkodóba ejt, mit is mondanak. Szeretem ezt a tájat, az itt élő embereket. Jó itt lenni!
Az ellenőrzőpontokon a táborból megismert kedves túravezetők fogadnak. Néhány hazai társsal kerülgetjük egymást, de alapvetően egyedül haladok. Feltűnik a Szépvízi tározó. Kedves emlékeket juttat eszembe. Milyen más innen fentről… Különösek a jégképződmények. Le kéne fotózni, de nincs idő, haladni kell. A cipőm teljesen átázott, a lábujjaim majd megfagynak ha megállok. Húzza a vállam a nagy zsák. Kárpótol a látvány. Végig, mintha a legszebb karácsonyi képeslapokat nézegetném. Havas csúcsok, fenyök vastag hóruhában. Elérkezem az utolsó pontra. Bartalis Laci kedvesen fogad. Innen már nincs sok a táborig. Igen ám, de jó nagy lejtő jön. Megunom a csúszkálást és nagyrészt nadrágféken teszem meg. Jó lenne már beérni, mert nincs rutinom a sátorállításban és sötétben nehezebb lesz. Már nagyon nehéz a zsák. Egy alkalommal földhöz vágom: „holnap te cipelsz engem” felkiáltással. Ám hamarosan jönnek mögöttem. Szégyellem a puhányságom , így gyorsan megiszom a maradék teámat és újra hátamra veszem a málhát. Most már nem állok meg a célig. Óriási meglepetésemre már áll a sátram! A gyors lábú fiúk felépítették helyettem. Nagy kő esik le a szívemről. De nagyon elkezdek fázni. A rendezők beengednek a kis kalyibájukba ahol áll egy meleget adó kályhácska. Huh, de jól esik rátenni a talpaimat.

De a reggel… Kb. mínusz 10 fok. A sátrat vékony jégréteg borítja. Pazar látvány ahogyan ébredezik a Napocska. Felé fordulok és egy dalocska formálódik át a fejemben: „Süss fel Nap, fényes Nap! Hegyek között egy kis Csillag majd megfagy.” Nekigyűrkőzöm a sátor lebontásának. Nem kis feladat. Próbálom két ujjal fogni, óvatoskodni minél kevesebbet érjek hozzá. Rá kell jönnöm, egy megoldás marad. Összeszorítani a fogam és mielőbb belegyömöszölni a zsákjába. Utána percekig nem akarom elővenni a kezem a zsebemből. Megint sikerült majdnem utolsónak elindulnunk. A táj már nagyrészt ismerős a táborból. Igaz, akkor ragyogó napsütés volt és jó meleg. Bár, most sem fázom. Elbűvöl a táj szépsége. Kondra kereszt, Naskalat, Öcsém, Terkő nyereg. Milyen jó újra látni! A zsákom sem nehéz már annyira. A sok felesleges kaját szétosztogattam reggel. 20km-t már akár étlen-szomjan is kibírok. Azért megviselt a kevés alvás, a cipekedés. Mariann észreveszi, hogy szenvedek a csúszós terepen és felajánlja egyik botját. Életmentőnek bizonyult. Az utolsó ponton megint Bartalis Laci fogad egy Balaton szelettel. Jót mosolygok rajta. Inkább házi csokit ennék. Alig hiszem el, már csak 6 km van hátra. Gyorsan elrepült az idő. Az már semmi. Gondolom én… Továbbállok és nicsak, viszonylag friss medvenyomokra hívják fel a figyelmem. Hatalmas tappancsok… Nagyon tetszik. Az már kevésbé ami a hosszú emelkedő után fogad. Brutál meredek, végeláthatatlan lejtő, cipőnyomnyi csúszós ösvénnyel. Tériszonnyal még lepillantani is szörnyű. Leülök egy kisebb sziklára és biztos vagyok benne, hogy én itt most meghalok vagy megesz a mackó aminek a nyomát láttam.
Egy idő után hangokat hallok, de körbenézni sem merek, nemhogy megmoccanni. Három túrázó érkezik. Elhaló hangon kérem, segítsenek valahogy lejutni. Nem probléma számukra (de irigylem Őket). Egy előttem, egy mögöttem, egy néha mellettem. Már a tudat, hogy körülöttem vannak is sokat segít. Nagy nehezen lemászok. Ahol már enyhül a meredekség kapok egy segítő kezet. Majd kitöröm az ujjait, de hősiesen állja a megpróbáltatást és menti meg a seprűket a velem való vesződéstől. Végre feltűnik Egyeskő. Ó de gyönyörű, tiszteletet parancsoló, olyan büszke nagy darab szikla.

Elgyötörten de nagyon boldogan érek célba. Megtapsolnak! A menedékházban finomságok az asztalon, a kályha azonban csak langyos. Próbálok melegedni, de jobban járok ha kimegyek a Napra. Úgyis ott az élet! Mindenki boldog, mosolyog, meséli az útközben szerzett élményeit, míg az oklevelek elkészültére várunk.
Az ügyesek meg is másszák Egyeskőt. Nekem a látványa is elég. Majd nyáron, ha nem lesz havas. Egyenként szólítanak bennünket az oklevél átvételére.
Mindenkit megtapsolnak, örülünk a sikernek, a szép túrának. Az oklevél is gyönyörű. Rovásírással is rajta van a nevünk. Ez különösen elnyeri tetszésemet.
Megköszönjük a rendezők fáradságos munkáját és elindulunk Balánbánya felé. Emlékszem nyárról, hogy itt is meredek lejtők jönnek. Megkérem megmentőmet, hogy segítsen itt is a lejutásban. Társaim már türelmetlenül várnak. Hosszú az út hazáig. Gyors átöltözés, búcsúzkodás, még egy sör és mielőtt elalszom a hátsó ülésen ez jár a fejemben:
Viszlát gyönyörű Patakország, viszlát szépséges Egyeskő, viszlát kedves 3 Laci és viszlát túratársak! Jövőre Veled ugyanitt…!"
1. Fénya József Csíkszereda 2. Bálint Marianna Budapest 3. Csiba Ágoston Budapest 4. Varga László Budapest 5. Wittner Csilla Budapest 6. Nagy Péter László Budapest 7. Ujj Ágnes Gödöllő 8. Ujj Bence Gödöllő 9. Teski Mihály Gödöllő 10. Bálint Ákos Csíkszereda 11. Deák Zoltán Kistarcsa 12. Orbán Attila Marosvásárhely 13. Máyer Zoltán Szeged 14. Füzes Attila Marosvásárhely 15. Abos Csaba Csíkszereda 16. Solti Imre Csíkszereda 17. Józsa Ibolya Marosvásárhely 18. M.Reinitz Erzsébet Sepsiszentgyörgy 19. Péter Levente Csíkszereda 20. Miklós Réka Csíkszereda 21. Tóth Anna Szeged 22. Ferencz Attila Csíkszereda 23. Györfy Zoltán Marosvásárhely 24. László Lóránd Marosvásárhely 25. Petres László Csikszereda 26. Székely László Marosvásárhely 27. Csog Réka Sepsiszentgyörgy 28. Györbiró Emese Sepsiszentgyörgy 29. Nagy Katalin Sepsiszentgyörgy 30. Korodi Gáspár Szászrégen 31. Miklós Zsolt Csíkszereda 32. Dr. Modok Mária Szeged 33. Safranka Zsolt Budapest 34. Dudás Ferenc Halásztelek 35. Gönczi Tamás Budapest 36. Simon László Csákvár 37. Csiszér Sándor Csíkmenaság 38. Csiszér Katalin Csíkmenaság 39. Soos Ádam Aszód 40. Vincze Attila Budapest 41. Olti Elemér Csíkrákos 42. Márton Gábor Pottyand 43. Márton Zsolt Pottyand 44. Szabó József Csíkszereda 45. Dr. Füzessery Éva Budapest 46. Márton Bernadette Pottyand 47 Nagy Gyula Budapest 48. Nagy Levente Budapest 49. Takács Pál Érd 50. Bálint Attila Kerekes 51. Suppan Sara Budapest 52. Takács Edit Balmazújváros 53. Tóth Gábor Cegléd 54. Biró Attila József Csíkszentkirály 55. Ferencz Huba Csíkpálfalva 56. Csiszár Ildikó Margit Csíkszereda 57. Küllő Máté Göd 58. Szabó Károly Csíkszentmárton 59. Orbán Tibor Csíkszentlélek 60. Szaszovszki Eszter Budapest 61. Kádas Imre Székesfehérvár 62. Incze Attila Diósd 63. Csiszér Csaba Csíkszentkirály 64. Sárkány György Diósd 65. Bándi Gábor Pottyand 66. Corradi Surd Budapest 67. Molnár Gábor Budapest 68. Bálint Zsolt Csíkszereda 69. Kaulics Anna Tata 70. Panyik Tibor Tata 71. Tomik Sándor Nagyfüged 72. Csiszár Szabolcs Csíkszereda 73. Berkeci Levente Csíkszereda 74. Dobos László Csíkszereda 75. Köne István Csíkmenaság 76. Megyeri László Budapest 77 Márton Györgyi Kolozsvár 78 Barok Botond Kolozsvár 79 Biros Zoltán Pécsely 80 Toró Bence Balatonakáli 81 Brózs József Balatonfüred 82 Bartkó Ildikó 83 Adorján Csaba Csíkmenaság 84 Adorján Szabolcs Csíkmenaság 85 Wéhner Géza Budapest 86 Wéhner Márton Budapest