Regisztráció

Pontos idő:
[]

Hírek

Messze van a Mont Blanc a Menasági Közösségmegtartóktól?

A túrasport csúcsteljesítményei összevetve a baráti túrázással – a terep azonos

Irás Wéhner Géza tollából.

Ugyanazt a témát kerülgetjük minduntalan, megférnek-e egymás mellett korunk sporthősei és az eredményeket nem hajszoló, de lelkes túrázók, mi a közös bennük és abban, amit csinálnak? Ugyanazon a terepen, hegyen-völgyön haladnak, a futástól a sétáig. Az egyik szinte csak használja a futáshoz a terepet versenypályaként. A másik egy szebb világot talál az erdőben-mezőben, a terepért túrázik. De a hegyi futó is beszámol a vadregényes útról és a tájban gyönyörködő túrázó is elmeséli, hogy estére két csúcsot is megmászott. A meglett, bölcsebb ember eljut az eltolódott hangsúlyokat követően oda, hogy a kétféle ént magában hangolja össze, egyik alkalommal csak bámészkodik, nem siet, máskor meg kicsit teper a terepen.

Sok ártatlan túrázást követően a 2000-es évek közepén kedves túrabarátaink hívtak via ferrátázni (Klettersteig, vasalt út, biztosított mászóút) a Dolomitokba, ahol az őrült sziklaformák, mélységek szinte elvonzzák a tekintetünket a megmászandó láncokról, létrákról, függőhidakról. Aztán már a régen fülünkben csengő csúcs következett (Mint a Montblanc csúcsán a jég, Minek nem árt se nap, se szél), a fiaimmal kétszer is elértük a lapos jégtömböt, körben az Alpok csúcsai rohanó felhők alatt. Nem is sejtettük, hogy fogunk mi is rohanni még ezen a környéken. Akkortájt futották először új sportágként néhány százan a hegyi ultramaratont a Mont Blanc körül, de mi még nem is hallottunk róla. Jó pár év telt el, mire jó néhány százas (legalább száz km-es túra) után itt is meg akartuk méretni magunkat.
Az UTMB (Ultra-Trail du Mont-Blanc) ma már a magashegyi terepfutás világbajnokságának számít, a több ezer indulót még több ezer lelkesítő szurkoló biztatja. Kint állnak az út mellett, éjjel, esőben, hóban és ünnepelnek. (Nálunk még az a kérdés a falvakban: és gyalog? és nem is aludtunk? és mit fizetnek érte?). A franciaországi Chamonix-ból indulva Olaszországon és Svájcon át 2500 m fölötti hágókon keresztül megkerüli a Mont Blanc-t. Nyár vége, szeptember eleje a legjobb kiránduló idő az Alpokban. Mégis volt már lefújt verseny sárcsuszamlás, hóvihar miatt. Idén kegyes volt az időjárás, augusztus 30-án indult a fő verseny 168 km hosszan, 9600 m szinttel (ennyit kell emelkedni). Az augusztus 26-án indított csapatverseny (PTL) még keményebb, 300 km 25000 m szinttel. A magyarok jelentős sikereket szoktak elérni mind a teljesítők számában, mind a helyezésekben. Legnagyobb profi klasszisunk Németh Csaba, aki az UTMB-n második is volt már. A két rövidebb távval együtt a versenyek az interneten nyomon követhetők. Idén is szép eredményeket ért el a népes magyar csapat. Tízen értek célba, az első 100-ban Kovács Zsolt és Sperka Tamás.
A világ leghosszabb egybefüggő magashegyi terepfutó versenye, a TDG (Tor des Geants) az olasz Aosta-völgyet övező – nevéből adódó – óriások (Gran Paradiso, Mont Blanc, Matterhorn, Monte Rosa) mentén halad körbe, 20 hágón átkelve (köztük 3000 m fölöttiek). Szeptember 8-án indult Courmayeurból, 330 km 24000 m szinttel. Idén harmadszor teljesítette Börcsök András, most az első 50-ben. Különleges teljesítmény, hogy Wagner Andrással mindketten magyar teljesítőként (finisher) egy héttel korábban az UTMB-ben is beértek a célba. Kis büszkeséggel említem meg, hogy Márton fiammal és barátaimmal 2010-ben és 2011-ben első magyarokként teljesítettük túrázóként a PTL és TDG versenyt. Az idei európai futóversenyek magyar eredményei itt láthatók: www.mstsz.hu, két leghíresebb futónk, Wermescher Ildikó és Németh Csaba profiként több versenyt is megnyert idén.
Van, amiben talán mindenkit lepipálunk a világon. Évekkel ezelőtt nézegettük, ki hány százast tud egy év alatt megcsinálni (nekem évekkel ezelőtt 10 sikerült, botor módon nagyon büszke voltam rá). Tavaly a Magyar Túrasport és Terepfutó Szövetség kiírta a Giga Túra Liga versenysorozatot. Elképesztő eredmény született. Őrsi Anna 2012-ben 32 százas versenyt teljesített, 3560 km-t ment, és azalatt 114 800 métert emelkedett. Mindezt 1 év alatt! Picivel lett második a gyenesdiási Rudolf István, de idén visszaveszi a férfiak becsületét, mert a sok idei százas mellett meghívták a Csehországban és a Felvidéken megrendezett 1000 mérföldes versenyre. Az 1625 kilométeres távnak 125 kerékpáros, négy gyalogos vágott neki, közülük csak Rudi ért célba, 17 és fél nap alatt, a 30 ezer méternyi szintkülönbségű terepen több kerékpárost is megelőzött. Majdnem 100 km-t tett meg naponta. Ezzel behozhatatlan az előnye a Giga Ligában.
Nem csak versenyek vannak a világon. 1970-ben Csíkban jártam. Stoppal tartottunk Gyimesbe, Csíksomlyó után Szépvízen tettek le. A rendőr a helyén volt, betessékelt a kocsmába, vett nekünk egy fröccsöt és nemsokára fogott egy teherautót (akkor óránként jött egy kocsi). Ahogy felkapaszkodtunk a platójára, megmagyarázta, hogy ha meglátják a helyi fiatalok, hogy néznek ki a pesti hosszú hajú huligánok, akkor hónapokig nem bír velük. Aztán a gyimesi Középlokon azért megbüntetett a helyi rendőr, mert rossz helyen léptünk le a nem létező járdáról. A gyimesi hágót keresztezi az Egyeskő túra, Csíkmenaságból a Keleti-Kárpátok gerincén Tomot-orra, Szellő, Utusalj-tető, Naskalat, Terkő, Öcsém megmászásával Egyeskőig. A Menasági Közösségmegtartó Egyesület rendezi, hosszú évek óta buszt szervezünk rá Budapestről. Előzetes az interneten: „Kedves túrázók. Itt nálunk bemutatkozott a tél. Ennek megfelelően csomagoljatok. 1000 m fölött nem esedékes a hóolvadás. Megfelelő lábbeli, sátor és hálózsák szükségeltetik”. Péntek este vetítés a közösségi házban, film az előző évi túráról, a gyakori tanulságok levonása. Nem emlékszem ekkora hóra október elején. Szombat este nagy tűz, éneklés, barátkozás az újakkal. Szénapadláson és sátrakban alszunk, nincs meleg. Nagy a hó, de szép az idő, pazar a kilátás, Hagymás-hegység, Csalhó, messze a Bucsecs, Királykő, Fogarasi-havasok. Az egyeskői újraépített menedékház előtt bevárunk mindenkit, közös fotó készül.

Jó versenyezni és nagy teljesítményeket véghezvinni. A Courmayeurban a TDG minden teljesítőjét névvel, nemzetiséggel fordított sorrendben kihívják a nézők, az egész város tapsoló sorfala között. Az egyeskői menedékház előtt sorfal nincs, sorrend nincs, százan vagyunk, nem több ezren, ugyanúgy név szerint vesszük át az emléklapot, a taps mellett beszólások, hujjogatás és a legtöbb ember már közösségmegtartó jó ismerős. Aztán együtt ereszkedünk le Balánbányára búcsúsörre, megbeszéljük, milyen irányban legyen jövőre a túra, úgy, mint idén, vagy fordítva, mint tavaly.

Túraajánlatok
November végéig továbbra is ajánljuk a túrasport eseményeit a közösségteremtőknek és a futóbolondoknak egyaránt (vannak, akik ilyen trikóban futnak el mellettünk). Kevés túra visz el az Alpokaljára, október 19-én a kedves Velemet többször is érintve Kőszegről Írottkőre túrázhatunk, 70, 50 és 35 km-es távokon. Ugyanezen nap belső vallási feszültséget takar a Szent Kristóf Egyesület Koppány túrája. Ráadásul Törökkoppány török központ is volt, remélem 50, 30, 20 és 10 km-en a somogyi egyesület világnézete diadalmaskodik. 1956-ra két túrán is emlékezhetünk: a Szomor 56 emléktúrát az ünnepnapon Szomor körül rendezik, 56, 23 és 10 km-en, a szigethalmiak október 26-án emlékeznek a hagyományos Via Dolorosa túrával (a név a recski kényszermunkatábor útvonalát fedi) számtalan távon 56-tól 8 km-ig a Mátrában. A Pilist és a Budai-hegységet keresztezi oda-vissza a piroson a Piros terepfutó-verseny és túra november 2-án. A hosszú táv (85 km) nem könnyű, de élvezetes. November 9-én a Mecseket ajánlanám, a magasság szerint választhatunk a távok között, 1800, 1000, 700 és 400 m szintet választhatunk. A Cserhát régi kipróbált túra, Nagylóc és Hollókő között 50, 40, 30 és 20 km hosszan november 16-án. Megfordították a Kinizsi távját és nevét, Iszinik 100, Iszi 50 és Nik 40 néven november 23-án. Aki Kinizsi-teljesítő, egyszer legalább ne hagyja ki. Varázslatos tájon jár a Tanúhegyek nyomában. A Balaton-felvidék legszebb bazalt kúpjaiból választhatunk (Badacsony, Szigliget, Szent György-hegy, Csobánc, Tóti-hegy, Gulács), 40 és 10 km között. Borpincék is útba esnek, ha szép az idő és valaki eljut ide, örökké túrázni fog. November 30-án lesz 100 éves a Magyar Turista Szövetség. Erről külön meg fogunk emlékezni, történetéről a Magyar Turista októberi és novemberi számában olvashatunk.

Az említett 5 hetes időszakban 41 túra között lehet választani, információk a Magyar Turistában és a TTT honlapon.